Kedves vásárlóink!

A kiszállítás technikai okokból február 26- ig szünetel!
Megrendeléseiket továbbra is fogadjuk, és február 27-től kiszállításra kerülnek!

Megértésüket köszönjük!

SZEGHY ERNŐ – TÓTH TIHAMÉR: KERESZTÉNYSÉG VAGY BUDDHIZMUS?

Nem akarunk szemernyit se letagadnia nemes vonásokból, amelyek a buddhisták életében is feltalálhatók. Erényük előtt készek vagyunk zászlót hajtani. Csak azt nem vagyunk hajlandók elismerni, hogy a buddhista erkölcstan bármivel is dicsekedhetnék, ami a krisztusiból hiányzik. De a keresztény erkölcstan felcserélésével nem vagyunk hajlandók feláldozni azt a fölényes nagy többletet, amely ezt oly magasra emeli a buddhista erkölcstan fölé.

Tóth Tihamér

 

A buddhizmus szerint az ember és vele az egész világegyetem végcélja a megsemmisülés s az egyetlen kívánatos dolog, hogy ez a megsemmisülés minél hamarabb történjék meg. Már pedig minden akarati cselekmény, legyen az jó, vagy rossz, legyen az erény, vagy bűn, csak késlelteti ezen megsemmisülés bekövetkezését. Egyenesen visszatartja tehát a buddhizmus az embert attól, hogy bármit is tegyen az emberiség haladásának előmozdítására. Tökéletes pesszimizmus, mely csak azért nem akasztotta meg Ázsia művelődési haladását, mivel hívei nem mind vették komolyan alapelveit, s nem vonták le azokból a végső következtetéseket.

Szeghy Ernő

1,800 Ft

Share on facebook
Megosztás Facebookon

Leírás

Európa-szerte reneszánszát éli a buddhizmus.
Virágzó közösségeiket gyakran látogatják önmagukat
keresztényeknek vallók is, akik szerint egyenrangú
e két világvallás, éppen ezért nem az egymástól eltérő,
hanem az egymással azonos vonásaikat kell
értékelnünk, nagyra tartanunk.
E nagy összeborulás azonban meglehetősen új keletű.
Múlt századunk első felében a keresztény hittudomány
még élesen megkülönböztette a kettőt, s meggyőzően
bebizonyította, hogy amíg a buddhizmus ember
alkotta (természetes) vallás, addig a kereszténység
magától Istentől származó (természetfeletti), tehát
nem rész, hanem egész szerinti. Amíg ugyanis
a buddhizmusban az isteni igazságoknak csupán
a csírái lelhetők fel, tévedésekkel keverten, addig
a kereszténységben mindegyikük, tévedésmentesen.
E felismerésért oly fontos e két munka.
Az egyik szerzője Szeghy Ernő (1872–1952) ciszterci,
majd karmelita szerzetespap, teológiai tanár,
a másik Tóth Tihamér (1889–1939) egyetemi tanár, veszprémi püspök.
(Ifj. Tompó László)